Co jíst při snaze zvýšit kvalitu spermií

Strava muže, který se snaží zvýšit kvalitu svých spermií, by se měla skládat především z přirozených, průmyslově co nejméně zpracovaných surovin.
 
Obecně platí:
  • Jíst jídla bohatá na vlákninu (zelenina, ovoce, celozrnné pečivo, ovesné vločky, luštěniny, ořechy).
  • Ořechy pouze v přírodní podobě (mandle se slupkou, vlašské ořechy, lískové ořechy, kešu, pekanové ořechy, pistácie, kokos, para ořechy), semínka (slunečnicová, lněná, sezamová, dýňová, chia) - vše jen přírodní, bez přidaných olejů, soli a cukru.
  • Vyhýbat se ztuženým rostlinným tukům – margaríny a tuky na pečení, sušenky s krémovými náplněmi, oplatky, krémové zmrzliny, ale i bílé pekárenské výrobky jako jsou rohlíky a sladké pečivo.
  • Velmi vhodným tukem je máslo a olivový olej (panenský do salátů), na tepelnou úpravu se olivový olej příliš nehodí.
  • K tepelné úpravě (krátké osmažení cibulky, zatažení masa apod.) použijeme buď máslo (zahřívat jen krátce) nebo kvalitní český řepkový olej. Vhodné máslo pro tepelnou úpravu je přepuštěné máslo (ghí) – u nás se dá běžně koupit v obchodech se zdravou výživou, anebo si jej snadno do 45 minut vyrobíte sami doma.
  • Když už smažení, pak na kvalitním vepřovém sádle (nepřepaluje se), nebo se dá použít přepuštěné máslo, méně vhodný je pak řepkový olej a olivový olej.
  • Vhodná tepelná úprava pokrmů je především vaření a dušení. Méně pak pečení a grilování. Nejméně vhodné je smažení.
  • Zvýšit příjem omega–3 nenasycených mastných kyselin – ty jsou hlavně v mořských rybách, vhodný je i tuňák nebo sardinky z konzervy, ale pouze ve vlastní šťávě!
  • Vynechat uzeniny a paštiky, kupovat kvalitní šunku, min. 95% masa, nejlépe dušenou místo uzené.
  • Zvýšit příjem kvalitních bílkovin – maso, vejce, luštěniny, tvrdé sýry.
  • Vyhýbat se bílé mouce.
  • Snížit příjem cukru - vyhýbat se sladkostem, cukrovinkám, slazeným i uměle doslazovaným nápojům.

 

Dále je dobré doplňovat některé vitamíny a minerály, které mají pozitivní vliv na spermatogenezi. Jsou jimi například:

  • Zinek - najdeme ho například v červeném mase. Zinek je dobré užívat současně s kyselinou listovou (v listové zelenině).
  • Selen - bohatým zdrojem jsou například lesní houby, česnek, mořské ryby a také vnitřnosti.
  • Vitamin C - stačí jíst dostatek zeleniny (barevné) a ovoce.
  • Vitamin E - jeho bohatým zdrojem jsou vejce, ořechy, rostlinné oleje a listová zelenina.
  • Vitamin B12 - v mase, vnitřnostech, rybách, vejcích a mléčných výrobcích.
  • Karotenoidy - rostlinné pigmenty, které jsou obsaženy v žluté až červené zelenině a také ovoci - např. mrkve, bravené papriky, rajčata (která navíc obsahují antioxidant lykopen, který má pozitivní vliv na morfologii spermií).
  • Omega–3 nenasycené mastné kyseliny - mořské ryby, vlašské ořechy, lněná, sezamová a chia semínka.
  • Zdravé tuky - jsou velmi důležité pro syntézu testosteronu - máslo, smetana, tučné sýry, vejce, olivový olej, ořechy, semínka, avokádo, panenský kokosový olej, ořechová másla, tučné mořské ryby, kakaové máslo obsažené v kvalitní hořké čokoládě (hořká čokoláda navíc obsahuje aminokyselinu L-arginin, která pomáhá zvýšit množství semene a počet spermií).

Více se můžete dozvedět v části O prevenci, nebo při konzultaci s naší výživovou specialistkou Lucií Weiss.

Máte otázky? Ptejte se!

Kontaktní informace